BLOG over reclame op z'n Rotterdams
Kort en krachtig.
Kort en krachtig.
In 2002 begonnen Arjan Roosenburg en Marinus Vlot hun bedrijf PromoVisique. Wat doet PromoVisique nou eigenlijk? Waarmee zijn ze begonnen en wat doen ze nu inmiddels?
PromoVisique begon als project voor de mbo-opleiding van Arjan en Marinus. Het idee was om met een groepje studenten binnen een jaar een mini-onderneming te starten en weer op te heffen. Marinus en Arjan vonden dat zo leuk dat ze daar graag mee verder wilden. En zo zijn ze met PromoVisique gestart. “Het bedrijfje dat we tijdens het project hadden opgericht verkocht bedrukt glaswerk en keramiek. Daar zijn we na het project mee verder gegaan. Maar al snel kregen we de vraag of we ook andere dingen voor de klanten konden maken. Een logo, een placemat of briefpapier. Wij zeiden tegen alles ja, ook al wisten we lang niet altijd hoe we dat moesten doen. We keken wel hoe ver we kwamen en eigenlijk lukte alles wel.”
“Onze gezamenlijke passie is concepten bedenken. Dat begon al tijdens de mini-onderneming. Je kan iedereen los vragen of ze interesse hebben in een glas, maar je kunt ook een concept bedenken dat je kunt aanbieden. We wilden een compleet verhaal waarmee we mensen kunnen activeren en schaalbaar dingen kunnen doen. Bij het maken van die concepten is Arjan vaak de onrustige creatieveling en maak ik het businessmodel, waarbij ik kritisch kijk naar wat de sleutels zijn tot een haalbaar succes.”
“Hiervoor was er voor marketing nooit zo veel ruimte. Dat was een hoek van de markt waar wij potentie in zagen.”
“Tijdens de crisis hebben we het heel zwaar gehad. Het heeft bijna ons faillissement betekent. Toen eind 2010 de ergste druk van het dreigende faillissement eraf was, hebben we ons de vraag gesteld wat we kunnen, wilden en zouden gaan doen. We hadden er een nieuwe commerciële jongen bij en we hebben toen online gedefinieerd als een nieuwe doorgroeimogelijkheid. Hiervoor was er voor marketing nooit zo veel ruimte. Dat was een hoek van de markt waar wij potentie in zagen.”
“In 2012 begonnen we met De Werkende Website. We leverden hierbij een product met een kop en een staart. Een concept waarbij we helder wilden hebben voor de klant: dit gaan we doen, voor deze prijs. De focus van de website lag voor de klant niet meer op techniek, maar het moest een marketinginstrument worden. Een website is veel meer een primair product, iets wat je sowieso moet hebben. Daar hebben we in ons huidige model ook een geldstroom aan gekoppeld. Dat heeft voor ruimte en rust gezorgd. Dat konden we weer gebruiken voor het creatieve proces.”
“Op dit moment hebben we heel veel verschillende soorten klanten. Gemiddeld genomen blijven klanten ook heel lang bij ons. Sommigen zijn al dertien of veertien jaar onze klant. Dat is wat we willen. Een klant goed servicen en proberen mee te groeien met onze klanten. Dan heb je het soms over een logo maken, maar het kan ook gaan om een grote campagne voor een ton. We hebben veel kleinere bedrijven als klant, maar we hebben bijvoorbeeld ook campagnes gedaan voor de Rabobank, de overheid en uitzendbureaus. We bekijken samen de klant de mogelijkheden en dan, gas erop!”