BLOG over reclame op z'n Rotterdams
Kort en krachtig.
Kort en krachtig.
Dit jaar bestaat PromoVisique vijftien jaar. Sinds de oprichting groeide het bedrijf lekker door. Maar tijdens de recessie veranderde alles. Het leek het er zelfs op dat het een faillissement voor PromoVisique zou betekenen. Hoe is het PromoVisique gelukt het hoofd boven water te houden? En ondanks alles nu zo’n succesvol bedrijf te zijn?
In 2002 zijn Arjan Roosenburg en Marinus Vlot hun eigen bedrijf PromoVisique gestart. Een bedrijf in het bedrukken van glaswerk en keramiek. “Al snel kwam er een aanvraag voor een logo. Later kwam er ook vraag naar websites en allerlei anderen dingen die we voor onze klanten konden ontwerpen”, zegt Marinus. “In het begin deden we dit een dag per week naast onze opleiding en baan. Maar na anderhalf jaar zijn we allebei fulltime aan de slag gegaan voor PromoVisique. Ons bedrijf groeide ieder jaar met twintig tot dertig procent. En in 2005 konden we onze eerste werknemer aannemen. Ook namen we stagiaires aan van wie we veel hebben geleerd.”
“In 2008 werkten er zo’n acht mensen bij ons. Dat was echt ons topjaar. We hadden veel aanvragen en leuke campagnes waar we aan werkten. We verhuisden van de Kiotoweg in Rotterdam naar de begane grond van de Geminitoren in Capelle aan den IJssel. We waren klaar om lekker door te groeien. Maar toen kwam de crisis… Een van de eerste dingen waar bedrijven toen op bezuinigden was marketing. Lopende projecten werden afgezegd en er kwamen geen nieuwe projecten bij. De orderportefeuille was na drie maanden gewoon helemaal verdampt.”
“Binnen een half jaar waren onze inkomsten gehalveerd, terwijl de kosten waren verdubbeld. We hadden natuurlijk net een nieuw pand, waar we ook een groot deel van onze winst in hadden gestoken. We hadden net een huurcontract gesloten en moesten dit uitzitten. Achteraf was dat nieuwe pand niet zo handig, maar zoiets weet je van tevoren natuurlijk ook niet. Begin 2009 waren we zo goed als failliet. We hebben toen een overzicht gemaakt van alle kosten die eruit konden en bleven met nog maar drie mensen over. We hebben soms voor niks gewerkt en moesten twee jaar lang zorgen dat je niet verzuipt. Dat was een spannende tijd.”
“Verplicht doorgaan zorgt er ook voor dat je verder komt. Het is niet sexy of stoer, maar het vormt je wel.”
“De crisis is van grote invloed geweest op waar we nu staan. Doordat je een aantal verplichtingen hebt, zoals dat huurcontract waar we aan vastzaten, geef je minder snel op. Sommigen zien die verplichtingen alleen maar als een nadeel. Maar verplicht doorgaan zorgt er ook weer voor dat je verder komt. Het is niet sexy of stoer ofzo, maar het vormt je wel. Ik heb dat niet altijd als negatief ervaren. Het is niet altijd leuk, maar je komt wel weer ergens. Soms kom je verder. Of soms kom je weer eerder op een plek waar anderen niet komen.”
“Eind 2010 was de ergste druk weg. We kwamen toen op het punt dat we ons afvroegen: wat willen we nu doen? Wat kunnen we? En wat willen we? We hebben de onlinewereld toen gedefinieerd als nieuwe doorgroeimogelijkheid. We zagen namelijk dat er online nog niet zo veel ruimte was voor marketing. Dat was een hoek van de markt waar wij potentie in zagen en die ook iets minder conjunctuurgevoelig is.”
“Dat was de start van De Werkende Website, die we in 2012 gelanceerd hebben. Jan, onze commerciële jongen, kwam er toen bij. Die kocht zichzelf in en ging websites verkopen. Arjan nam het produceren op zich en ik regelde alles eromheen. Nu terugkijkend blijken die twee werelden heel complementair te zijn. De reclamewereld is heel schichtig en conjunctuurgevoelig. Een website is veel meer een primair product, wat je sowieso moet hebben. Doordat het zo goed ging met De Werkende Website hadden we de rust en ruimte om PromoVisique weer verder te ontwikkelen.”
“PromoVisique leverde ontwerpers voor De Werkende Website. Klanten van De Werkende Website wilden dan ook bijvoorbeeld een nieuwe huisstijl of een campagne via PromoVisique. De Werkende Website zorgde voor een vliegwiel binnen PromoVisique. Hierdoor kregen we ook klanten die bijvoorbeeld om verpakkingen en magazines vroegen. Zo groei je een beetje door de markten heen.”