BLOG over reclame op z'n Rotterdams
Kort en krachtig.
Kort en krachtig.
De huisstijl updaten en tegelijkertijd bewaken. Kan dat? Hoe doe je dat als designer? En waarom niet gewoon een gloednieuw ontwerp? Bedrijven hebben niet voor niets voor een logo of huisstijl gekozen. Bepaalde vormen of kleuren bijvoorbeeld kunnen veel zeggen over het bedrijf. Het is natuurlijk zonde om een persoonlijk idee volledig teniet te doen door het in de prullenbak te gooien. PromoVisique denkt dan ook graag mee bij de restyling van huisstijl en logo.
‘De kunst is om de huisstijl te bewaken en tóch diversiteit aan te brengen’ legt designer Willemieke uit. Dat doen de vormgevers van PromoVisique dan ook graag. Bijvoorbeeld voor bouwbedrijf De Vries en Verburg. ‘Voor ieder ontwerp, of het nu een advertentie, relatiemagazine of uitnodiging voor een personeelsfeest is, verliezen wij de uitstraling van het bedrijf niet uit het oog. De communicatie middelen zijn immers hun visitekaartjes.’
Die welbekende rode draad. De designers hebben ‘m voor de huidige klanten gevonden. ‘Je wilt als ondernemer toch dat de lezers van jouw brochure en bezoekers van jouw website doorhebben dat het om jouw bedrijf gaat?’ Daarom proberen de vormgevers met subtiele en toch zichtbare elementen continuïteit en herkenbaarheid aan te brengen. ‘Bijvoorbeeld door een specifieke vorm steeds terug te laten komen, of de kleuren uit het logo. Zo leveren we met ieder nieuw design origineel werk, dat een kloppend onderdeel vormt van het geheel.’
Soms zien de designers van PromoVisique de gevolgen van andermans ‘geknoei’ aan vormgeving voorbijkomen. ‘Je ziet dan dat het logo is aangepast, waardoor het korrelig is geworden. Of er is even met Paint aan de kleur gewerkt. Zo zonde: het wordt er nooit mooier op als mensen die er onvoldoende vaardig in zijn, het proberen te ‘verbeteren’.’ Liever laten ondernemers zich adviseren door vormgevers die verstand van zaken hebben. ‘Dat kost misschien wel wat, maar het rendement is echt veel groter.’